Jaarverslag 2023

2023 in vogelvlucht

We laten u in dit overzicht zien welke bijzondere momenten en belangrijke besluiten het jaar 2023 gekenmerkt hebben. Voor de bankensector en voor ons als vereniging.  

Januari

“Voor een toekomstbestendige samenleving is een toekomstbestendige bankensector nodig. Een sector die weerbaar en wendbaar is. De komende tijd gaan we op zoek naar wat dat concreet betekent. Voldoen we daar al aan als sector? Weerbaar zijn we zeker; we doorstaan stresstesten met glans. Zijn we ook voldoende wendbaar?”, aldus voorzitter Medy van der Laan in haar toespraak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)

De NVB publiceert een compact rapport waarin staat welke initiatieven en meetmethoden Nederlandse banken gebruiken om het  CO2-gehalte van hun portefeuilles te meten, te rapporteren en te verlagen. Ook is in kaart gebracht hoe deze meetmethoden en bijbehorende indicatoren met elkaar verbonden zijn. 

ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank gaan klanten die moeite hebben met digitale dienstverlening extra helpen. Digitalisering heeft de samenleving veel gebracht, al zijn er ook mensen die hier moeite mee hebben (zoals ouderen, laag-geletterden, mensen met een beperking en mensen met een migratieachtergrond). Om zoveel mogelijk klanten te helpen bij hun digitale bankzaken, werken banken met elkaar én met andere organisaties. Er komt een langlopend programma met veel activiteiten van de NVB en Betaalvereniging Nederland, dat samen met belangenorganisaties van consumenten wordt vormgegeven.

Maart

De NVB lanceert een compacte, interactieve website, www.versnelverduurzaming.nl, over de inzet van banken voor verduurzaming van de economie. 

 

 

De twaalfde editie van Bank voor de Klas is gestart. Ruim 2.500 bankmedewerkers verzorgen financiële gastlessen waarmee ruim 63.000 leerlingen worden bereikt in het basisonderwijs en het MBO. Dit jaar besteden de lessen aandacht aan “Het maken van financiële keuzes” en “Alert zijn op online verleidingen om geld uit te geven”.

Banken zetten in 2022 een belangrijk stap in het Klimaatcommitment Financiële Sector. Elke bank publiceert een eigen actieplan. Met concrete doelen en stappen naar verlaging van de CO2-uitstoot in haar portefeuille. In de serie ‘Banken in actie voor het klimaat’ stellen we een aantal vragen aan de banken over hun actieplan.

 

April

Naast samenwerking tussen publieke en private partijen is de alertheid van de consument heel belangrijk om fraude te voorkomen. Daarom heeft de NVB in samenwerking met de banken het afgelopen najaar de online training ‘Frauderen. Zo werkt het!’ gelanceerd. Deze training krijgt nu een vervolg met nieuwe lessen over hoe fraudeurs te werk gaan, wat hun nieuwste trucs zijn en wat consumenten zelf kunnen doen om oplichting te voorkomen. 

Mei

Banken onderzoeken de mogelijkheden en voorwaarden voor een basisbetaalrekening voor zakelijke klanten. Met zo’n rekening willen banken bonafide zakelijke klanten helpen die, bijvoorbeeld vanwege de aard van hun activiteiten, moeite hebben om een reguliere bankrekening te openen. De NVB heeft begin juli een eerste voorstel uitgewerkt voor zo’n zakelijke basisbetaalrekening, in samenwerking met Betaalvereniging Nederland. 

Na een serie rondetafelgesprekken tussen banken en toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) over een meer risicogebaseerd klantonderzoek om witwassen te voorkomen, publiceert de NVB als eerste resultaat nu een vijftal standaarden. Deze bieden heldere uitgangspunten voor banken om hun rol als poortwachter proportioneel en met focus op de echte risico’s uit te voeren. 

Juni

Banken verlagen de drempel tot hulp bij bankieren en betalen. Dat doen ze in samenwerking met diverse maatschappelijke organisaties, waaronder Alliantie Digitaal Samenleven. Betaalvereniging Nederland en de NVB maken bekend dat een proef met drie bankinformatiepunten is uitgebreid naar tien gemeenten door het hele land. De banken lanceren dit jaar ook een gezamenlijke ‘toegankelijkheidsroute’. 

De NVB wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Het wetsvoorstel dat de introductie van een publieke digitale euro mogelijk maakt en dat de Europese Commissie vandaag heeft gepubliceerd, laat nog veel vragen onbeantwoord. 

Augustus

De samenwerking tussen politiek, bedrijfsleven en maatschappij op nationaal en Europees niveau is cruciaal. Dat stelt de NVB in een position paper dat is gestuurd aan politieke partijen als inbreng voor hun verkiezingsprogramma’s. 

September
  • 50PlusBeurs 

De NVB, de Nationale Politie en Ministerie van Justitie en Veiligheid staan gezamenlijk in de Jaarbeurs Utrecht op de 50PlusBeurs, om voorlichting te geven over online fraude. 

De NVB vindt dat lasten voor banken niet verder kunnen stijgen. Banken hebben al een zeer hoge belastingdruk en dragen substantieel bij aan maatschappelijke kosten. Een financieel gezonde bankensector is hard nodig om de komende jaren fundamentele politieke en maatschappelijke ambities te helpen realiseren zoals de energietransitie, de overgang naar duurzame landbouw, de bouw van extra woningen en behoud van betaalbaar betalingsverkeer.  

De vier grotere Nederlandse banken, de NVB en Betaalvereniging Nederland hebben op 12 oktober 2023 in Almere gezamenlijk het Manifest Digitale Inclusie van de Alliantie Digitaal Samenleven ondertekend. 

 

Oktober

De NVB brengt cijfers naar buiten over de financiële bijdrage die banken leveren aan de economie, het financieren van hypotheken voor huishoudens, investeringen in grote en kleine bedrijven. Op meerdere gebieden in de samenleving spelen banken een cruciale rol. Daarnaast zijn ze ook actief in het helpen oplossen van maatschappelijke problemen zoals witwassen, terrorismefinanciering en klimaatverandering.

De Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars en de NVB roepen in een brief op om de financiële sector onderdeel te maken van de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CS3D). Het CS3D-voorstel beoogt bedrijven te verplichten om goed onderzoek (due diligence) uit te voeren om mensenrechtenschendingen en milieuschade in hun waardeketens te voorkomen. 

November

Om bankdiensten en het betalingsverkeer veilig te houden moeten banken weerbaar zijn tegen cyberaanvallen. Dat vraagt om goede samenwerking tussen private en publieke instellingen. Met dat doel komen uit heel Europa voorzitters van de nationale financiële Information Sharing and Analysis Centre (ISAC’s), financiële instellingen, Nationale Cyber Security Centra en handhavings- en opsporingsdiensten bij elkaar in Amsterdam. 

 

Hoe kunnen de politiek en de financiële sector gezamenlijk de grote uitdagingen van deze tijd aangaan? Dit was een van de kernvragen tijdens het BNR Finance Debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Het debat werd mogelijk gemaakt door de NVB samen met de Dutch Fund and Asset Management Association (DUFAS) en de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP).

  • Nieuwe website en huisstijl

Eind oktober introduceert de NVB een nieuw logo en een nieuwe huisstijl die beter passen bij onze strategie en missie.

De nieuwe huisstijl van de NVB sluit volledig aan bij wie we zijn: een toekomstgerichte vereniging, open en betrokken, met een diversiteit aan partners die midden in de samenleving staan.

Naast de introductie van het nieuwe logo en huisstijl hebben al onze communicatiemiddelen een vernieuwing ondergaan, waaronder onze website www.nvb.nl

De NVB heeft samen met onder andere MKB-Nederland het Nationaal Convenant MKB-financiering ondertekend. NVB-voorzitter Medy van der Laan: “Dit is een goede eerste, gezamenlijke stap waarbij de sector een aantal verbeteringen gaat realiseren. Als meer MKB’ers gemakkelijker passende financiering kunnen vinden is dat goed voor de Nederlandse economie. Dat helpt ons ook in het realiseren van de grote transitieopgaven.” 

 

DigiHandig, de vier grotere Nederlandse banken, Betaalvereniging Nederland en de NVB lanceren een nieuw onderdeel in de DigiHandig-app. Met deze app kunnen ‘digistarters’ (mensen die beperkt digitaal vaardig zijn) veilig vertrouwd raken met mobiel bankieren. DigiHandig laat voortaan ook zien hoe de apps voor mobiel bankieren van banken werken, met simpele interactieve demo’s en oefeningen.

De snelle digitalisering van de samenleving vormt een grote uitdaging voor één op de zes volwassen Nederlanders. De DigiHulplijn is één van de collectieve initiatieven om deze groep te ondersteunen, ook bij digitale bank- en betaalzaken. De gratis hulplijn biedt telefonische ondersteuning aan mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening. 

December

De NVB heeft voor de nieuwe leden van de Tweede Kamer een boekje samengesteld met de titel “Inzicht in banken” waarin zij laat zien hoe een bank werkt, met welke vraagstukken banken zich bezighouden en hoe die verbonden zijn met maatschappelijke uitdagingen. 

 

De bankensector heeft zich gisteren geschaard achter de zogeheten ‘Code-V’ voor gelijke ondernemerskansen voor vrouwen in Nederland. 65 organisaties, waaronder een aantal banken (ABN AMRO, ING en Rabobank), hebben de code ondertekend. Namens de NVB ondertekende voorzitter Medy van der Laan een steunverklaring. 

De NVB wil meer inzicht geven in hoe banken werken met onder meer de nieuwe videoserie “Beste banken”. Hierin stellen mensen op straat en in organisaties vragen aan banken over zaken die hen bezighouden. Experts van banken en de NVB geven hierop antwoord.